2013. május 9., csütörtök

Tej helyett 2. rész - máktej

Elsőre kicsit furcsán hangzik, elismerem. De alapvetően szeretem a mák ízét, és amikor utána olvastam, hogy mennyi minden jó van benne, nem volt kérdés, hogy kipróbáljam.

Mint általában a magokból készített tejekkel (ellentétben a pelyhekkel és a reszelékkel) kapcsolatban általános érvényű, hogy felhasználás előtt minimum hat órára áztassuk be őket, hogy a nem kívánatos fitátoktól, azaz a sok vas, magnézium és foszfor - ami a mákban van - felszívódását gátló anyagoktól megszabaduljunk. A vizet le kell önteni a végén és 1:5 arányban friss vízzel turmixolni a megpuhult magokat. Aztán jöhet a szokásos szűrés.

A mákból készült tej meglepően világos lesz, de azért mégis inkább a szürke felé hajlik. Ízesíthetjük vaníliás xukorral, vagy steviával és egy csipet só is jót tesz neki. Plusz én tettem hozzá egy evőkanál hidegen sajtolt mák olajat. Nagyon finom magában, meggyturmixban, de nekem a kávémban is ízlett.

 A megmaradt mákból pedig nagyon finom mák puding készíthető. Egy edénybe tettem a megmaradt mákot, hozzá öntöttem egy kis mák tejet, belekockáztam vagy 3-4 dkg vajat, adtam hozzá vaníliás xukrot, darált mazsolát (ez elhagyható) és 3 evőkanál útifűmaghéjat. Ettől úgy besűrűsödött, hogy magam is meglepődtem, szóval kevesebb is elég lehet.

Aztán, hogy cifrázzam, elkészítettem a világ legegyszerűbb csokikrémét, és egy pohárban alulra tettem egy réteg mák pudingot, egy réteg kockákra vágott almát, egy réteg xylittel készült sárgabarack lekvárt, és egy réteg csokikrémet. Isteni lett!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése